موقعیت پایانه مرزی پلدشت : مرز ایران – جمهوری آذربایجان ( نخجوان ) در استان آذربایجان غربی – پلدشت

موقعیت پایانه مرزی پلدشت : مرز ایران – جمهوری آذربایجان ( نخجوان ) در استان آذربایجان غربی – پلدشت
موقعیت پایانه مرزی دوغارون : مرز افغانستان شهر تایباد در استان خراسان رضوی
از سال ۱۳۸۴/۰۳/۲۵ با قرارداد طراحی فاز 1 و 2 سایت 40 هکتاری پایانه مرزی دوغارون شروع و با قراردادهای مختلف و تمدید شامل نظارت فاز 1 و 2 سایت 40 هکتاری پایانه مرزی دوغارون ، ساختمانهای تجاری و مسافری و … ادامه دارد .
با قراردادهای مختلف و تمدید : از طراحی فاز 1 و 2 سایت 40 هکتاری و نظارت عالیه و کارگاهی و … و هم اکنون نیز ادامه دارد .
1 – استفاده از سازه های فضایی جهت ساختمان تجاری و مسافری
2 – ابتکار در طراحی و نصب سایبانهای پارچه ای در محوطه
3 – طراحی منحصر به فرد سر درب ورودی پایانه مرزی مهران
1 – طراحی فاز 1 و 2 ( مطالعات ، طراحی و تهیه نقشه های اجرایی ) ساختمان پلیس راه و قرارگاه های سراسر کشور
کارفرما : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
تاریخ شروع همکاری : 18/04/ 1393 تاریخ خاتمه همکاری : ادامه دارد
محل اجرا : استان سراسر کشور
پیش ساخته – یک طبقه و مساحت : 500 مترمربع
2 – طراحی محوطه سازی و نظارت 50 دستگاه ساختمان پلیس راه سراسر کشور
کارفرما : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
تاریخ شروع همکاری : 14/04/ 1394 تاریخ خاتمه همکاری : ادامه دارد
محل اجرا : استان سراسر کشور
اولین قرارداد پایانه مرزی آستارا در تاریخ ۱۳۷۷/۰۱/۲۲ با عنوان طراحی سایت و ساختمانهای پایانه مرزی آستارا شروع و با قراردادهای مختلف و تمدید آن ادامه داشته است ، چند نمونه قرارداد به شرح ذیل می باشد :
1 – طراحی سایت و ساختمانهای پایانه مرزی آستارا در تاریخ ۱۳۷۷/۰۱/۲۲ به مدت ۱۵ ماه
2 – نظارت طراحی سایت و ساختمانهای پایانه مرزی آستارا در تاریخ ۱۳۷۷/۰۸/۰۱ به مدت ۲۷ ماه
3 – تکمیل سایت پایانه مرزی آستارا در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۵ به مدت ۳ ماه
4 – ساماندهی ، طراحی و نظارت عالیه و کارگاهی سایت تجاری پایانه مرزی آستارا در تاریخ ۱۳۸۹/۰۹/۲۴ و خاتمه کار در تاریخ ۱۳۹۴ می باشد .
موقعیت استراتژیک ایران در کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی، پتانسیل بالقوهای را جهت ساماندهی و توسعه حمل و نقل ترانزیت فراهم آوردهاست و همانطور که در اسناد فرادست، نظیر طرح جامع حملونقل کشور ذکر شده است؛ ایران در صورت تقویت کریدورهای حملونقلی، میتواند از محل ترانزیت کشور، به اندازه نفت، درآمد داشته باشد. به عبارتی با ساماندهی و توسعه حمل و نقل ترانزیت در کریدورهای بین المللی گذرنده از کشور، در آینده میتوان درآمدهای ارزی حاصل از ترانزیت کالا از کشور را جایگزین درآمدهای نفتی کرد.
علاوه بر این؛ موقعیت بازرگان و قرارگیری آن در کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی، آن را به عنوان یکی از زیرساختهای بااهمیت حملونقلی کشور معرفی کردهاست؛ همچنین بازرگان به عنوان اولین مرز زمینی کشور و دومین مرز گمرکی کشور مطرح بوده و تمامی اینپتانسیلها و ویژگیها دست به دست یکدیگر داده و منجر به تعریف رسالتی ویژه برای گمرک بازرگان شده و موجب تعریف نقش گمرک مرزی برای آن شده است.
بررسیهای گروه مهندسین مشاور روشن ساخت که گمرک بازرگان در وضع موجود بسیار نابسامان بوده و دلایل متعددی را برای آن میتوان بر شمرد؛ از مهمترین این دلایل میتوان به این موضوع اشاره کرد که گمرک مذکور تمام وظایف گمرکی را انجام داده و نقش گمرک مرزی در آن بسیار ضعیف میباشد، به عبارتی فعالیتهای نظیر انبارداری و تخلیه که ویژهی گمرکات میباشد انرژی و فضای بسیار زیادی از گمرک بازرگان گرفته و موجب نابسامانی آن شدهاست.
همچنین در زمینهی سازمانی، تا سال 1395، وظیفهی احداث ابنیه و فضاهای لازم در مرزهای کشور به عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بوده و گمرک به عنوان بهرهبردار، پس از ساخته شدن کامل فضاها از آنها استفاده میکرده است و اما به دلیل اینکه طراحی و ساخت آنها بر اساس طرح جامعی که مورد تأیید گمرک باشد، نبودهاست بسیاری از متحدثات سازمان مذکور مورد استفاده گمرک قرار نگرفتهاست؛ اما این بار گمرک، خود با توجه به رویهها و نیازها ملزم به تهیه طرح جامع شده و لازم شده که طرح آن جهت انجام به سازمانهای ذیربط ارجاع داده شود.
همچنین در دولت یازدهم، به دلیل شرایط خاص کشور که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته، تمرکز کشور بر سایر درآمدها بیشتر شد و همچنین وزیر محترم اقتصاد و دارایی به منظور جلوگیری از قاچاق کالا، برنامه مدونی را به منظور توسعهی IT در حوزه ترانزیت تدوین نمود که هدف اصلی آن انجام تمامی رویههای گمرکی بر اساس IT و کاهش دخالت انسانی در روندهای ارزیابی و پایشهای گمرکی بوده و به همین منظور تجهیزات بسیاری خریداری شده است که از آن جمله میتوان به پلاک خوان، X-Ray، Fast X-Ray، سیستمهای کنترل تردد در GPS و برنامههای موبایلی جهت نوبتدهی، نوبتگیری و … اشاره کرد.
بنابراین تأکید بسیار زیادی بر بهرهگیری از امکانات و قابلیتهای دولت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری شده که جهت عملکرد بهینهی گمرک، این تغییر رویکرد نیازمند کاهش فضاهای نیازمند حضور فیزیکی میباشد.
منطقه آزاد ارس، محدودهای به وسعت حدود 51 هزارهکتار در شمال غرب کشور در استان آذربایجان شرقی و هم مرز با کشورهای آذربایجان، نخجوان و ارمنستان، بخشهایی از شهرستانهای جلفا کلیبر را شامل میشود که بر اساس طرح جامع آن، به فعالیتهای مختلف اختصاص داده شدهاست، یکی از این فعالیتها نمایشگاه بینالمللی بوده که با مساحت حدود 140 هکتار طرح ریزی شده است و در سال 1394، طراحی سایت این نمایشگاه بینالمللی به شرکت مهندسین مشاور مهباد سپرده شد.
سایت تخصیص یافته به این نمایشگاه، از شرق به مسیر ریلی جلفا-تبریز، از غرب به مسیل فصلی لیورجان و از شمال و جنو به معابر شریانی موجود و آتی منتهی میشود.
در طرح سایت نمایشگاه بین المللی ارس؛ با توجه به اهداف و برنامههای در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد ارس، سعی شده تا حد امکان طراحیها به سمت مدرنیته و استفاده از تکنولوژیهای نوین سوق داده شود تا ضمن نمایان ساختن چهرهای نو از جمهوری اسلامی ایران با طرح فضاهای نوین کالبدی، به شکلگیری فضاهای جذاب و تفریحی- تفرجی نیز منجر شود؛ بدین منظور فضاهای طراحی شده نمایشگاه بینالمللی، شامل بخشهای نمایشگاهی و غیر نمایشگاهی بوده که فضاهای نمایشگاهی شامل فضاهای نمایشگاه دائم و موقت، آمفی تئاتر و سالن همایشها میباشد.
در بخش غیرنمایشگاهی نیز فضاهای سبز و تفریحی، فضاهای اختصاص یافته به معابر، دسترسیها و زیرساخت و همچنین فضاهای پشتیبان نمایشگاهی شامل؛ فضاهای با کاربری اداری، درمانی، امنیت، اقامتی، انبار، پارکینگ، خدماتی، مذهبی و بارانداز میباشد.
آخرین دیدگاهها